Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ILA7016 | TEZHİP | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Tezhip sanatını tanıtmak, sevdirmek ve temel uygulama yapabilmesini sağlamak.
Prof. Dr. Abdulkadir DÜNDAR
1 | Sanatın insan yaşamındaki önemini öğrenip kavrar. |
2 | Tezhip sanatı hakkında temel bilgi sahibi olur. |
3 | Tezhip sanatı ile ilgili temel uygulama yapabilir. |
4 | Tezhip sanatını tanıtabilir. |
5 | Tezhib sanatçılarını tanır |
İkinci Öğretim
Yok
Yok
Tezhibin tarihsel gelişimi, tezhibin yapım aşaması, kullanılan malzemeler, Tezhip eserinin oluşturulması, Tezhip ve tezhip sanatının kullanıldığı yerler hakkında bilgilendirme.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Sanat nedir? Sanatın insana ve topluma kazandırdıkları, | Ders anlatımı | Yok |
2 | İnsan-sanat İslam-sanat anlayışı, Türk sanatını biçimlendiren İslam sanatı anlatımı | Ders anlatımı | Yok |
3 | Türk sanatının gelişim evreleri, Tarihsel dönemler | Ders anlatımı | Yok |
4 | Selçuklu Dönemi tezhip sanatının tarihçesi, Münhani deseni, çizim teknikleri ve boyama özellikleri. Dönemin eserleri hakkında bilgi verilmesi | Ders anlatımı | YOk |
5 | Fatih Dönemi tezhibinin özellikleri, dönem tezhibinin ve motiflerinin ayırıcı özelliklerinin incelenmesi, desen, renk, boyama gibi dönemsel özellikler ve dönemin eserlerinin incelenmesi. | Ders anlatımı | Yok |
6 | Kanuni Dönemi – Klasik Dönem tezhibi, Dönemin özellikleri | Ders anlatımı | Okuma |
7 | Barok ve rokoko Dönemin incelenmesi, Dönemin özellikleri, | Ders anlatımı | Okuma |
8 | Cumhuriyet Dönemi tezhibi, Dönemin özellikleri | Ders anlatımı | Okuma |
9 | ezhibin yapılış aşamaları ve kullanılan motifler, Stilizasyon kavramı, Bitkisel desenlerin çizimleri. Kompozisyon oluşturma. | Ders anlatımı | Okuma |
10 | Bitkisel motifler, Yaprak, penç, ,hatayi deseni çizim yöntemleri. Hayvansal motifler, münhani, rumi, bulut çizimleri. | Ders anlatımı | YOk |
11 | Tezhipte kullanılan genel formlar. Şemse formu, Hilye-i Şerif formu, Esma-ül Hüsna formu, Kıt’a, mail kıt’a, Tuğra çalışmaları, | Ders anlatımı | Yok |
12 | Formların ayrı ayrı incelenerek, içerikleri, desen özellikleri, dönemsel tezhiplerinin nasıl yapıldığının örnekler incelenerek araştırılması, | Ders anlatımı | Yok |
13 | Yazma eserlerde bölümler hakkında bilgi sahibi olunması. | Ders anlatımı | Yok |
14 | Zahriye sayfası (temellük kaydı, sima kaydı, mukabele kaydı) serlevha, dibace, başlık, haşiye, koltuk, gül, beynessütur, nokta tezhipleri hakkında bilgi verilmesi. | Ders anlatımı | Yok |
Birol, İnci, Derman, Çiçek, (1991), Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, İstanbul. Derman, Çiçek(2012), "Türk TEzhip Sanatının Asırlar İçindeki Değişimi",Türkler, C. 12 , Ankara. Ersoy, ayla(1988), Türk Tezhip Sanatı, İstanbul. Keskiner, Cahide(2002), Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler Hatayî, Ankara. Züber, Hüsnü (1971), Türk Süsleme Sanatı, Ankara
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Quiz | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Uygulama Sınavı | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 102 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 5 |