GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ILA7014 KELAMDA YENİLİK HAREKETLERİ Seçmeli Ders Grubu 2 3 4,00

Lisans


Türkçe


21. Yüzyılın din ve dünya görüşleri karşısında Kelam ilminin yöntem ve konuları bakımından geçirdiği süreçleri bilmek.


DOÇ. DR. MEHMET TÖZLUYURT DOÇ. DR. HALİL ÖZTÜRK


1 Temel İslam bilimleri alanındaki temel kaynakları, gerçekleştireceği bilimsel araştırmalarda kullanabilecek düzeyde tanır.
2 Araştırma yapma ve kaynakları uygun şekilde kullanma becerisine sahip olur.
3 Araştırma yapabilecek yeterli bilgi birikimini edinir ve alanla ilgili temel bilgilere sahip olur.
4 Bilgi kaynaklarından elde ettiği bilgileri, bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirir.
5 Alanla ilgili meseleleri tanır, söz konusu meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır.
6 Alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça ve bir batı diline sahip olur.

Birinci Öğretim


YOK


YOK


Kelâm ilmi ve Bugünkü Konumu: Yakın Dönemde Kelâm İlmini Etkileyen Gelişmeler; Kelâmda Yenilik Arayışları; Kelâm Alanında Sistematik Yeniden Yapılanma; Amaç, Metod ve Konular Bakımından Yenilenme (Tecdîd); Teolojik dil ve bilimsel dil; Teolojinin tecrübî doğrulama yöntemiyle ilişkisi; Temel Problemler: Bilgi Sorunu ve Akılcılık, Ulûhiyet Sorunu: Tanrı hakkında konuşma imkânı; Tabiat Kavramı, Peygamberlik Sorunu, Öteki Dünya Sorunu, İnsan Anlayışı: İnsan Aklı, Nesneler Dünyası ve Ahlâkî Değerler, Hür İrade ve Sorumluluk; Bilgi ve iman sorunu; Klâsik Tartışmaların Önemini Yitirmesi, Mezhep Taassubunun Zayıflaması ve Eleştiri Zihniyetinin Gelişmesi.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kelam ve yenileşme tartışma, soru-cevap yok
2 Kelam ilmini etkileyen gelişmeler tartışma, soru-cevap yok
3 Yenilik düşüncesinin oluşumu tartışma, soru-cevap yok
4 Mısır ve Hint alt kıtasındaki Kelam İlmi eserleri tartışma, soru-cevap yok
5 Osmanlı topraklarında yenileşme hareketi ve Kelam eserleri tartışma, soru-cevap yok
6 Yenilik düşüncesinin muhtevası tartışma, soru-cevap yok
7 Temel Problemler: Bilgi ve varlık tartışma, soru-cevap yok
8 Uluhiyyet tartışma, soru-cevap yok
9 Uluhiyyet bahsi tartışma, soru-cevap yok
10 Nübüvvet tartışmaları tartışma, soru-cevap yok
11 Ahiret mevzuları tartışma, soru-cevap yok
12 Modern dönem konuları: İnsan hakları tartışma, soru-cevap yok
13 Dinler ve mezhepler: Etkileşim ve Diyalog tartışma, soru-cevap
14 Kadının din ve hayattaki konumu tartışma, soru-cevap yok

Özevarlı, M. Sait, Kelam’da Yenilik Arayışları, İsam yay. İstanbul 1998; Karadaş, Cağfer, Çağdaş İslam Düşünürleri, Ensar Neş. İst. 2007; Fazlur Rahman, 1990. İslâm ve Çağdaşlık (İslâm Eğitim Tarihinde) Fikrî Bir Geleneğin Değişimi, çev. Alpaslan Açıkgenç ve M. Hayri Kırbaşoğlu, Fecr Yayınevi. 2001; Kelâmın İşlevselliği ve Günümüz Kelâm Problemleri, İ.İ.F.V. Yayınları. Sıddıkî, Mazharuddîn, 1990 İslâm Dünyasında Modernist Düşünce, çev. Murat Fırat ve Göksel Korkmaz, Dergâh Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 90
Ev Ödevi 1 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

YOK


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 3 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 10 3 30
Ev Ödevi 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 100

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 5 4 5 2 2 2 2 2 1 1
ÖÇ 2 5 4 5 3 2 2 2 2 1 1
ÖÇ 3 5 4 5 2 2 2 2 2 1 1
ÖÇ 4 5 4 5 2 2 2 2 2 1 1
ÖÇ 5 5 4 5 2 2 2 2 2 1 1
ÖÇ 6 5 4 5 2 2 2 2 2 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek