Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ILA7014 | KELAMDA YENİLİK HAREKETLERİ | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
21. Yüzyılın din ve dünya görüşleri karşısında Kelam ilminin yöntem ve konuları bakımından geçirdiği süreçleri bilmek.
DOÇ. DR. MEHMET TÖZLUYURT DOÇ. DR. HALİL ÖZTÜRK
1 | Temel İslam bilimleri alanındaki temel kaynakları, gerçekleştireceği bilimsel araştırmalarda kullanabilecek düzeyde tanır. |
2 | Araştırma yapma ve kaynakları uygun şekilde kullanma becerisine sahip olur. |
3 | Araştırma yapabilecek yeterli bilgi birikimini edinir ve alanla ilgili temel bilgilere sahip olur. |
4 | Bilgi kaynaklarından elde ettiği bilgileri, bilimsel kriterler çerçevesinde değerlendirir. |
5 | Alanla ilgili meseleleri tanır, söz konusu meseleler üzerinde bilimsel düşünme becerisi kazanır. |
6 | Alanla ilgili kaynakları kullanabilecek derecede Arapça ve bir batı diline sahip olur. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Kelâm ilmi ve Bugünkü Konumu: Yakın Dönemde Kelâm İlmini Etkileyen Gelişmeler; Kelâmda Yenilik Arayışları; Kelâm Alanında Sistematik Yeniden Yapılanma; Amaç, Metod ve Konular Bakımından Yenilenme (Tecdîd); Teolojik dil ve bilimsel dil; Teolojinin tecrübî doğrulama yöntemiyle ilişkisi; Temel Problemler: Bilgi Sorunu ve Akılcılık, Ulûhiyet Sorunu: Tanrı hakkında konuşma imkânı; Tabiat Kavramı, Peygamberlik Sorunu, Öteki Dünya Sorunu, İnsan Anlayışı: İnsan Aklı, Nesneler Dünyası ve Ahlâkî Değerler, Hür İrade ve Sorumluluk; Bilgi ve iman sorunu; Klâsik Tartışmaların Önemini Yitirmesi, Mezhep Taassubunun Zayıflaması ve Eleştiri Zihniyetinin Gelişmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Kelam ve yenileşme | tartışma, soru-cevap | yok |
2 | Kelam ilmini etkileyen gelişmeler | tartışma, soru-cevap | yok |
3 | Yenilik düşüncesinin oluşumu | tartışma, soru-cevap | yok |
4 | Mısır ve Hint alt kıtasındaki Kelam İlmi eserleri | tartışma, soru-cevap | yok |
5 | Osmanlı topraklarında yenileşme hareketi ve Kelam eserleri | tartışma, soru-cevap | yok |
6 | Yenilik düşüncesinin muhtevası | tartışma, soru-cevap | yok |
7 | Temel Problemler: Bilgi ve varlık | tartışma, soru-cevap | yok |
8 | Uluhiyyet | tartışma, soru-cevap | yok |
9 | Uluhiyyet bahsi | tartışma, soru-cevap | yok |
10 | Nübüvvet tartışmaları | tartışma, soru-cevap | yok |
11 | Ahiret mevzuları | tartışma, soru-cevap | yok |
12 | Modern dönem konuları: İnsan hakları | tartışma, soru-cevap | yok |
13 | Dinler ve mezhepler: Etkileşim ve Diyalog | tartışma, soru-cevap | |
14 | Kadının din ve hayattaki konumu | tartışma, soru-cevap | yok |
Özevarlı, M. Sait, Kelam’da Yenilik Arayışları, İsam yay. İstanbul 1998; Karadaş, Cağfer, Çağdaş İslam Düşünürleri, Ensar Neş. İst. 2007; Fazlur Rahman, 1990. İslâm ve Çağdaşlık (İslâm Eğitim Tarihinde) Fikrî Bir Geleneğin Değişimi, çev. Alpaslan Açıkgenç ve M. Hayri Kırbaşoğlu, Fecr Yayınevi. 2001; Kelâmın İşlevselliği ve Günümüz Kelâm Problemleri, İ.İ.F.V. Yayınları. Sıddıkî, Mazharuddîn, 1990 İslâm Dünyasında Modernist Düşünce, çev. Murat Fırat ve Göksel Korkmaz, Dergâh Yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 90 |
Ev Ödevi | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 100 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |