Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ILA767 | SOSYAL BİLİMLER METODOLOJİSİ | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 4,00 |
Lisans
Bu dersin genel amacı öğrencilerin sosyal bilimlerin kavramları, araştırma yöntemleri ve bu alanda yazılmış olan teori ve düşünceler konusunda bilgi edinmesidir
Doç. Dr. Selahattin YAKUT
1 | Öğrenci sosyal bilimlerin en temel kavramlarını idrak eder |
2 | Soysal bilimlere ait teorileri birbiriyle mukayese etme imkânını bulur. |
3 | Modern bilimin doğuşu ve etkileri konularında bilgi edinir |
4 | İslam kültür çevresi ve batıya etkileri konusunda bilgi edinir. |
5 | Bilimsel araştırma modelleri konusunda bilgi edinir |
6 | Metot bilgisinin özellikleri ve metodolojik bütünlük hakkında bilgi edinir |
7 | Bilim ve değerler sistemi hakkında bilgi edinir. |
Birinci Öğretim
Yok
Ders konularının farklı kaynaklardan araştırılması ve uygulama gerektiren konuların öğrenci tarafından tecrübe edilmesi öneli görülmektedir.
Sosyal ilimlerde uygulanan çeşitli metotlar ile bu metotların uygulanması esnasında uyulması gereken kurallardır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Bilimin tanımı, amacı ve özellikleri | ||
2 | Bilim ve değerler sistemi, | ||
3 | Din bilim ilişkisi ve bilginin İslamileştirilmesi tezi | ||
4 | Modern bilimin doğuşu ve gelişimi, | ||
5 | İslam kültür çevresi ve batıya etkisi | ||
6 | Modern bilimin kültür alanları: viyana çevresi ve Frankfurt okulu, | ||
7 | Modern fizik ve evren teorisi. İnsanın evrendeki yeri. Olasılık ilkesinin sosyal bilimlere uygulanması, | ||
8 | Bilimsel araştırma modelleri. Model nedir? Bilimsel modellerin yapısı. Varsıyım ve nitelikleri. Teori ve nitelikleri, | ||
9 | Yöntem ve teknikler. Yöntembilim tartışmaları. Kullanılan yöntemlerin yeterli olmayışı | ||
10 | Görüşme ve gözlem tekniğinde kognitif yapı farklılığı | ||
11 | Neden sonuç ilişkileri, gözlemcinin deneye karışmasından doğan problemiler, | ||
12 | Sosyal bilimlerde sınıflandırma. Kültürel değişkenler ve kognitif alan, | ||
13 | Nesnellik ve öznellik problemi. Gözlemi etkileyen idollar | ||
14 | Genel değerlendirme |
Bilgiseven, A. K. (1986). Sosyal Bilimler Metodolojisi, İstanbul: Filiz Kitabevi. Türkdoğan, O. (1989). Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi, İstanbul: M.E.B. Yay.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Quiz | 1 | 50 |
Derse Katılım | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (saat) | 101 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 6 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 7 | 5 |