GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ILA767 SOSYAL BİLİMLER METODOLOJİSİ Seçmeli Ders Grubu 3 6 4,00

Lisans



Bu dersin genel amacı öğrencilerin sosyal bilimlerin kavramları, araştırma yöntemleri ve bu alanda yazılmış olan teori ve düşünceler konusunda bilgi edinmesidir


Doç. Dr. Selahattin YAKUT


1 Öğrenci sosyal bilimlerin en temel kavramlarını idrak eder
2 Soysal bilimlere ait teorileri birbiriyle mukayese etme imkânını bulur.
3 Modern bilimin doğuşu ve etkileri konularında bilgi edinir
4 İslam kültür çevresi ve batıya etkileri konusunda bilgi edinir.
5 Bilimsel araştırma modelleri konusunda bilgi edinir
6 Metot bilgisinin özellikleri ve metodolojik bütünlük hakkında bilgi edinir
7 Bilim ve değerler sistemi hakkında bilgi edinir.

Birinci Öğretim


Yok


Ders konularının farklı kaynaklardan araştırılması ve uygulama gerektiren konuların öğrenci tarafından tecrübe edilmesi öneli görülmektedir.


Sosyal ilimlerde uygulanan çeşitli metotlar ile bu metotların uygulanması esnasında uyulması gereken kurallardır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Bilimin tanımı, amacı ve özellikleri
2 Bilim ve değerler sistemi,
3 Din bilim ilişkisi ve bilginin İslamileştirilmesi tezi
4 Modern bilimin doğuşu ve gelişimi,
5 İslam kültür çevresi ve batıya etkisi
6 Modern bilimin kültür alanları: viyana çevresi ve Frankfurt okulu,
7 Modern fizik ve evren teorisi. İnsanın evrendeki yeri. Olasılık ilkesinin sosyal bilimlere uygulanması,
8 Bilimsel araştırma modelleri. Model nedir? Bilimsel modellerin yapısı. Varsıyım ve nitelikleri. Teori ve nitelikleri,
9 Yöntem ve teknikler. Yöntembilim tartışmaları. Kullanılan yöntemlerin yeterli olmayışı
10 Görüşme ve gözlem tekniğinde kognitif yapı farklılığı
11 Neden sonuç ilişkileri, gözlemcinin deneye karışmasından doğan problemiler,
12 Sosyal bilimlerde sınıflandırma. Kültürel değişkenler ve kognitif alan,
13 Nesnellik ve öznellik problemi. Gözlemi etkileyen idollar
14 Genel değerlendirme

Bilgiseven, A. K. (1986). Sosyal Bilimler Metodolojisi, İstanbul: Filiz Kitabevi. Türkdoğan, O. (1989). Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi, İstanbul: M.E.B. Yay.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Quiz 1 50
Derse Katılım 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 3 42
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 2 28
Quiz için Bireysel Çalışma 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 101

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 4
ÖÇ 7 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek