| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| RST730 | RAYLI SİSTEM MESLEK BİLGİSİ VE UYGULAMALARI | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4,00 | 
Önlisans
Raylı Sistemler sektörünün temel yapısını, işleyişini, güvenlik ve mesleki etik kurallarını öğrenciye aktarmayı, raylı sistem araçlarının ve altyapısının temel bileşenlerini tanıtarak mesleki terminoloji ve uygulamalar hakkında sağlam bir temel oluşturmayı amaçlar.
Öğretim Görevlisi Dr. Ozan YAZAR Öğretim Görevlisi Musa YILMAZ Öğretim Görevlisi Mustafa DURSUNLAR
| 1 | Raylı sistemler sektöründeki temel kavramları, terminolojiyi ve mesleki etik kurallarını açıklar. | 
| 2 | Raylı sistem araçlarının (lokomotif, vagon vb.) ve altyapısının (yol, sinyalizasyon, elektrifikasyon) temel bileşenlerini tanımlar. | 
| 3 | Raylı sistemlerde iş sağlığı ve güvenliği (İSG) kurallarının ve risk analizinin önemini kavrayarak temel güvenlik prosedürlerini uygular. | 
| 4 | Çeken ve çekilen araçların temel çalışma prensiplerini ve sınıflandırılmasını ayırt eder. | 
| 5 | Raylı sistemlerde gerçekleştirilen temel bakım, onarım ve işletme süreçlerinin önemini ve amacını yorumlar. | 
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ders, Raylı Sistemler Makine Teknolojisi alanında temel kavramlar, iş sağlığı ve güvenliği, raylı sistem türleri, araç ve yol (altyapı-üstyapı) bileşenleri, işletme prensipleri, bakım-onarım uygulamaları ve mesleki sorumluluklar gibi konuları kapsar. Sektördeki güncel uygulamalar ve teknolojik gelişmeler de incelenir.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|---|
| 1 | Raylı Sistemlere Giriş: Tarihçe, Türleri ve Dünya/Türkiye'deki Önemi. | ||
| 2 | Raylı Sistemler Mesleği ve Kariyer Alanları: Mesleki Etik ve Sorumluluklar. | ||
| 3 | Raylı Sistemlerde İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) I: Temel Kavramlar, Yasal Çerçeve ve Risk Analizi. | ||
| 4 | Raylı Sistemlerde İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) II: Çalışma Alanı Güvenliği, Kişisel Koruyucu Donanımlar (KKD). | ||
| 5 | Raylı Sistem Altyapısı I: Yol Yapısı (Balast, Travers, Raylar) ve Görevleri. | ||
| 6 | Raylı Sistem Altyapısı II: Makaslar, Köprüler, Tüneller ve Sanat Yapıları. | ||
| 7 | Raylı Sistem Araçları I: Çeken Araçlar (Lokomotifler): Türleri, Ana Bölümleri ve Çalışma Prensibi. | ||
| 8 | Raylı Sistem Araçları II: Çekilen Araçlar (Vagonlar): Yolcu ve Yük Vagonları, Sınıflandırma ve Özellikleri. | ||
| 9 | Cer Sistemleri: Elektriksel ve Dizel Cer, Cer Motorları ve Enerji İletim Sistemleri. | ||
| 10 | Fren Sistemleri: Temel Prensipler, Havalı Fren, Elektrodinamik Fren ve Disk/Sabo Fren Sistemleri. | ||
| 11 | Sinyalizasyon ve Telekomünikasyon Sistemleri: Temel İşlevler, Emniyet ve Trafik Yönetimi. | ||
| 12 | Raylı Sistem İşletmeciliği I: Tren Teşkili, Trafik Düzenleme ve Sefer Planlama. | ||
| 13 | Raylı Sistem İşletmeciliği II: Bakım Yönetimi, Koruyucu ve Arıza Giderme Bakımı Uygulamaları. | ||
| 14 | Sektörde Teknolojik Gelişmeler ve Gelecek Perspektifleri: Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Otomasyon. | 
Demiryolu Mühendisliği - SATISH CHANDRA, M.M. AGARWAL Uygulamalı Demiryolu Mühendisliği - Clifford F. Bonnett Öğretim Üyesi Ders Notları
Yok
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer | 
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 | 
| Ev Ödevi | 1 | 50 | 
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer | 
| Final Sınavı | 1 | 100 | 
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) | 
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | 
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | 
| Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | 
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 | 
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 2 | 8 | 
| Ev Ödevi | 1 | 14 | 14 | 
| Toplam İş Yükü (saat) | 101 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | |||||||||
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |