| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| RST729 | SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIM | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4,00 | 
Önlisans
Bu dersin temel amacı; öğrencilere sürdürülebilirliğin ekonomik, çevresel ve sosyal boyutlarını tanıtarak, raylı sistemler özelinde sürdürülebilir ulaşım stratejileri, teknolojileri ve politikaları hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmaktır.
Öğretim Görevlisi Dr. Ozan YAZAR Öğretim Görevlisi Musa YILMAZ Öğretim Görevlisi Mustafa DURSUNLAR
| 1 | Sürdürülebilir ulaşımın temel kavramlarını (ekonomi, çevre, sosyal eşitlik) tanımlar ve bu kavramları raylı sistemler bağlamında açıklar. | 
| 2 | Raylı sistemler de dahil olmak üzere farklı ulaşım yöntemlerinin çevresel etkilerini (emisyon, gürültü, arazi kullanımı) analiz eder ve değerlendirir. | 
| 3 | Raylı sistemlerde kullanılan enerji verimliliği teknolojilerini ve alternatif/yenilenebilir enerji kaynaklarının entegrasyon yöntemlerini açıklar. | 
| 4 | Sürdürülebilir ulaşım politikaları ve stratejileri çerçevesinde, raylı sistemlerin planlanması, işletilmesi ve bakımı süreçlerine sürdürülebilirlik ilkelerini uygular. | 
| 5 | Ulaşım altyapısı ve araçlarının tüm yaşam döngüsü boyunca çevresel ve ekonomik etkilerini değerlendirmek için temel yaşam döngüsü analizi (LCA) yöntemlerini kullanma becerisi kazanır. | 
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ders, sürdürülebilir ulaşımın temel kavramları, küresel ve ulusal politikalar, ulaşımın çevresel etkileri (enerji tüketimi, emisyonlar), raylı sistem teknolojilerinde enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımı, akıllı ulaşım sistemleri ve yaşam döngüsü değerlendirmesi gibi konuları kapsamaktadır.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|---|
| 1 | Sürdürülebilirlik ve Ulaşım İlişkisine Giriş: Tanımlar, boyutlar (çevre, ekonomi, sosyal) ve küresel zorluklar. | ||
| 2 | Sürdürülebilir Ulaşım Politikaları ve Hedefleri: Ulusal ve uluslararası örnekler, Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SKA) ve ulaşım. | ||
| 3 | Ulaşımın Çevresel Etkileri (I): Enerji tüketimi, fosil yakıt bağımlılığı ve iklim değişikliği ile ilişkisi. | ||
| 4 | Ulaşımın Çevresel Etkileri (II): Hava kalitesi, gürültü kirliliği ve ulaşımın arazi kullanımı üzerine etkileri. | ||
| 5 | Raylı Sistemlerin Diğer Ulaşım Modları ile Karşılaştırılması: Çevresel, ekonomik ve sosyal faydalar açısından analiz. | ||
| 6 | Raylı Sistemlerde Enerji Verimliliği (I): Tren işletmesinde enerji optimizasyonu, rejeneratif frenleme ve hafifletme teknolojileri. | ||
| 7 | Raylı Sistemlerde Enerji Verimliliği (II): Raylı araç tasarımı, altyapı yönetimi ve sürücü davranışlarının optimizasyonu. | ||
| 8 | Alternatif Enerji Kaynakları ve Raylı Sistemlere Entegrasyonu: Güneş, rüzgar ve hidrojen enerjisi potansiyeli. | ||
| 9 | Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) ve Sürdürülebilirlik: AUS bileşenleri, Trafik yönetimi ve optimizasyonu. | ||
| 10 | Raylı Sistemlerde Akıllı Bakım ve Yönetim Teknolojileri: Arıza tespiti, kestirimci bakım ve dijitalleşmenin rolü. | ||
| 11 | Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (LCA) ve Ulaşım: LCA'nın temelleri, metodolojisi ve raylı sistem projelerine uygulanması. | ||
| 12 | Ulaşımda Sosyal Sürdürülebilirlik ve Eşitlik: Erişilebilirlik, güvenlik ve topluluk katılımı. | ||
| 13 | Raylı Sistemlerin Şehir Planlaması ve Arazi Kullanımına Etkisi: Ulaşım ve kent gelişimi ilişkisi, Transit Odaklı Gelişim (TOD). | ||
| 14 | Vaka Çalışmaları ve Gelecek Trendleri: Türkiye'den ve dünyadan sürdürülebilir raylı sistem projeleri ve teknolojik trendler. | 
Demiryolu Mühendisliği - SATISH CHANDRA, M.M. AGARWAL Uygulamalı Demiryolu Mühendisliği - Clifford F. Bonnett Öğretim Üyesi Ders Notları
Yok
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer | 
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 | 
| Ev Ödevi | 1 | 50 | 
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer | 
| Final Sınavı | 1 | 100 | 
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) | 
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | 
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | 
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 | 
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 2 | 8 | 
| Okuma | 14 | 2 | 28 | 
| Ev Ödevi | 1 | 12 | 12 | 
| Toplam İş Yükü (saat) | 100 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||||
| ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||||||||||
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |