| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| RST706 | DEMİRYOLLARININ TARİHİ GELİŞİMİ | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 3,00 | 
Önlisans
Bu dersin amacı, öğrencinin demiryollarının geçmişten günümüze kadar olan evrimini öğrenmesini, raylı sistemler alanında Türkiye'de ve dünyada yaşanan gelişmeleri karşılaştırmalı olarak analiz etmesini ve bu tarihsel birikimi yeni demiryolu sistemlerinin geliştirilmesine aktarabilme yetkinliği kazanmasını sağlamaktır.
Öğr. Gör. Musa YILMAZ
| 1 | Demiryollarının ortaya çıkışını ve buhar gücünden yüksek hızlı trenlere uzanan teknolojik gelişim sürecini temel aşamalarıyla açıklar. | 
| 2 | Osmanlı döneminden günümüze Türkiye'deki demiryolu tarihinin önemli dönüm noktalarını ve gelişmelerini bilir. | 
| 3 | Türkiye'deki raylı sistem uygulamalarını, aynı dönemlerde dünyada yaşanan gelişmelerle karşılaştırır. | 
| 4 | Demiryolu tarihinden edinilen deneyimlerin, günümüz raylı sistem projeleri üzerindeki etkilerini analiz eder. | 
| 5 | Demiryollarının, tarihsel süreçte küresel ve ulusal ölçekte yarattığı ekonomik, sosyal ve stratejik (politik/askeri) etkilerini yorumlayabilir. | 
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders, ulaşım devriminin önemli bir unsuru olan demiryollarının ortaya çıkışını, buhar gücünden yüksek hızlı trenlere uzanan teknolojik gelişim sürecini ve dünya genelindeki yayılımını inceler. Osmanlı döneminden günümüze kadar Türkiye’deki demiryolu tarihinin kritik dönüm noktaları, küresel gelişmelerle karşılaştırmalı olarak ele alınır. Ayrıca, bu tarihsel birikimin günümüz raylı sistem projelerine nasıl yön verdiği analiz edilir.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı İmparatorluğu dönemi ulaşım ve taşımacılıkta demiryolu öncesi genel durumun incelenmesi | ||
| 2 | Dünya ticaret yollarındaki değişimler ve demiryollarının ortaya çıkışı ile yayılışı | ||
| 3 | İlk buharlı makineler, lokomotifler ve demiryolu tarihinde ilkler | ||
| 4 | Osmanlı İmparatorluğu iktisadi yapısı, Balta Limanı Antlaşması ve demiryollarının Osmanlıya girmesini hazırlayan şartlar | ||
| 5 | Demiryollarının Osmanlı İmparatorluğu'na girişi ve demiryolu yatırımlarının ülkelere göre dağılımı | ||
| 6 | Osmanlı İmparatorluğunda ilk (İskenderiye-Kahire Demiryolu Projesi) ve Anadolu'da ilk (İzmir-Aydın ve İzmir-Kasaba Demiryolları Projeleri) demiryolu projeleri | ||
| 7 | Rumeli Demiryolları, Köstence-Çernavoda Demiryolu ve Varna-Rusçuk Demiryolu Projeleri | ||
| 8 | Anadolu-Bağdat Demiryolları ve Hicaz Demiryolu Projeleri | ||
| 9 | Türkiye Cumhuriyeti Kurtuluş Savaşı ve 1923-1940 dönemi demiryolu çalışmaları | ||
| 10 | Türkiye Cumhuriyeti 1940-1960 ve 1960-2000 dönemleri demiryolu çalışmaları | ||
| 11 | Türkiye Cumhuriyeti 2000 sonrası dönem ve yüksek hızlı tren çalışmaları | ||
| 12 | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nın (TCDD) organizasyon yapısı, bölge müdürlükleri, bağlı ortaklıkları, liman işletmeciliği, komşu ülkelerle bağlantıları, eğitim ve dinlenme tesisleri | ||
| 13 | Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerinde planlanan ve/veya hayata geçirilen demiryolu projelerinin akademik makaleler ışığında incelenmesi | ||
| 14 | Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti'nin erken dönemlerinde inşa edilen tarihi demiryolu istasyonlarının akademik makaleler ışığında incelenmesi ve günümüzdeki durumunun aktarılması | 
Bonnett, C.F., “Raylı Sistemlerin Temelleri”, Çeviri: Erkaya, H.H., Nobel Yayıncılık, 2. Basım, 2013. MEGEP Ders Notları.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer | 
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 | 
| Ev Ödevi | 1 | 50 | 
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer | 
| Final Sınavı | 1 | 100 | 
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) | 
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | 
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | 
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 | 
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 1 | 8 | 
| Ev Ödevi | 14 | 2 | 28 | 
| Toplam İş Yükü (saat) | 75 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||||
| ÖÇ 2 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||||
| ÖÇ 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ||||||||
| ÖÇ 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 |