| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| MEL001 | MAKİNE ELEMANLARI | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 3,00 | 
Önlisans
Türkçe
Bu dersin amacı, makine sistemlerini oluşturan temel elemanların (miller, yataklar, dişliler, cıvatalar vb.) çalışma prensiplerini, görevlerini ve mukavemet hesaplarını öğretmektir. Ayrıca öğrencinin tasarımlara uygun şekilde bu elemanları doğru seçmesi amaçlanır.
Öğr. Gör. Musa YILMAZ
| 1 | Temel makine elemanlarını (mil, yatak, dişli, kayış-kasnak, cıvata vb.) ve sistem içindeki görevlerini tanımlar | 
| 2 | Makine elemanlarının çalışma prensiplerini, çeşitlerini ve temel özelliklerini açıklar | 
| 3 | Makine elemanlarına etkiyen yüklere göre temel mukavemet hesaplamalarını yapar | 
| 4 | Tasarım kriterlerine (mukavemet, ömür, maliyet) göre uygun makine elemanını seçer | 
| 5 | Standart makine elemanlarının (rulman, cıvata, kama, kayış vb.) seçimini, teknik standartları (ISO, DIN, TSE) ve üretici kataloglarını kullanarak yapar. | 
Birinci Öğretim
Ön koşulu yok
Önerilen diğer husus yok
Bu ders, temel makine elemanları olan miller, yataklar, dişliler, kayış-kasnak mekanizmaları, kaplinler ve bağlantı elemanlarının (cıvata, kaynak, pim) görevlerini, çeşitlerini ve çalışma prensiplerini kapsar. Ders, bu elemanların maruz kaldıkları yüklere göre mukavemet hesaplamalarına, malzeme seçimine ve temel tasarım kriterlerine odaklanarak, mekanik sistemlerin güvenli ve verimli bir şekilde tasarlanabilmesi için gerekli teorik altyapıyı sunar.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|---|
| 1 | Makine elemanlarının yüklere karşı dayanım kavramının incelenmesi ve bu elemanlara etkiyen dış kuvvetlerin (çekme-basma, kesme, eğme, burma) malzeme içinde nasıl iç gerilmelere (normal gerilme, kayma gerilmesi) dönüştüğünün analizi. | ||
| 2 | Makine elemanlarının birbiriyle uyumlu çalışabilmesi ve değiştirilebilir montajı için zorunlu olan boyutsal tolerans sistemlerinin detaylandırılması | ||
| 3 | Makine elemanlarının çalışma performansında rol oynayan yüzey kalitesi kavramının incelenmesi ve istenen yüzey kalitesini elde etmek için kullanılan imal usullerinin (döküm, talaşlı imalat, taşlama, honlama, lepleme vb.) karşılaştırılması | ||
| 4 | Sökülebilir bağlantı elemanları (vida, somun ve rondela) ve mukavemet hesaplamaları | ||
| 5 | Mil ve mil elemanları (Setskurlar, Kamalar, Pimler ve Segmanlar) ile mukavemet hesaplamaları | ||
| 6 | Perçinli bağlantılar ve mukavemet hesaplamaları | ||
| 7 | Kaynaklı birleştirmeler, kaynak çeşitleri ve mukavemet hesaplamaları | ||
| 8 | Yaylar, yay çeşitleri ve mukavemet hesaplamaları | ||
| 9 | Destekleme ve taşıma elemanları; kaymalı yataklar | ||
| 10 | Destekleme ve taşıma elemanları; rulmanlar | ||
| 11 | Hareket ileten elemanlar; kayış kasnak mekanizmaları | ||
| 12 | Hareket ileten elemanlar; dişliler | ||
| 13 | İrtibat elemanları; kavrama, kaplin ve mafsallar | ||
| 14 | Volanlar | 
Shigley'den Makine Mühendisliğinde Tasarım - Richard G. Budynas Öğretim Elemanı Ders Notları
Ders kapsamında dönem içi ödev etkinlikleri ile dersin pekiştirilmesi amaçlanmaktadır.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer | 
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 | 
| Ev Ödevi | 1 | 50 | 
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer | 
| Final Sınavı | 1 | 100 | 
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Staj şartı yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) | 
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 | 
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | 
| Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | 
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 | 
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 | 
| Toplam İş Yükü (saat) | 75 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||
| ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||||||||
| ÖÇ 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |