GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ICT713 İNSAN VE MEKAN İLİŞKİSİ Seçmeli Ders Grubu 2 3 4,00

Önlisans


Türkçe


Bu ders ile; mekânın oluşumuna katkıda bulunan tüm bileşenlerin birbirleriyle ve çevreyle olan ilişkilerini çeşitli ölçeklerde ele alarak; kullanıcı/insan gereksinimlerini sağlayabilecek mekânlar için insan boyutları ve ergonomisini araştırmak ve bu bütünleşik ilişkiyi kurarak mekânları tasarlama becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Nesrin ŞAHBAZ KARADUMAN Öğr. Gör. Tuğba ÖZDEMİR ERDOĞAN Öğr. Gör. Didem KÖSEDAĞ Öğr. Gör. Selahaddin SEZER Öğr. Gör. Kenan KILIÇ


1 Mekân kavramının tanımını, mekânı oluşturan bileşenleri ve insanın mekân içerisindeki rolünü kavrayarak, insan-mekân ilişkisini anlama ve yorumlama becerisi kazanabilir.
2 İnsan-mekân ilişkisi doğrultusunda, mekân tasarımlarında insanın anatomik, fizyolojik, psikolojik durumlarını anlama ve yorumlama becerisi kazanabilir.
3 Mekân içerisinde insan gereksinimlerini ve mekânın sahip olması gereken uygunluk koşullarını kavrayarak, mekân tasarımı yapma becerisi kazanabilir.
4 Mekân tasarımında kullanıcı/insan faktörünün önemi ve antropometrik boyutların önemini kavrayabilir.
5 Tasarım sürecinde iki ve üç boyutlu düşünebilme, farklı ölçeklere hâkim olabilme becerisi kazanabilir.

Birinci Öğretim


Bu dersin ön koşulu olan harhangi bir ders bulunmamaktadır.


Dersle ilgili kaynak ve donanımlara sahip olmak


Ders; insan ölçüleri (antropometrik ölçüler), ergonomi, insan-çevre ilişkisi(uzaklık kavramı), mekân tanımı ve tarihsel süreçte biçimlenişini etkileyen bireysel ve toplumsal faktörler, mekân türleri ve düzenleme ilkeleri, mekânı tanımlayan mimari bileşenler ve donatılar, mekân algısını değiştiren boyut, oran, renk, doku gibi bileşenler ile ilgili teorik bilginin aktarılması. Tüm detaylarıyla bu başlıklar altında verilen bilgilerin tasarıma yansıtılmasına yönelik örneklerin incelenmesi konularını içermektedir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 İnsan: İnsan boyutları, antropometrik boyutlar, duyusal boyutlar, algısal ve zihinsel boyutlar. Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
2 İnsan: İnsan boyutları, antropometrik boyutlar, duyusal boyutlar, algısal ve zihinsel boyutlar. Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
3 Antropometri: vücut ölçüleri, statik ve dinamik antropometrik boyutlar, iç mekânda işlev ve donanıma bağlı en verimli kullanım şekilleri. Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
4 Antropometri: vücut ölçüleri, statik ve dinamik antropometrik boyutlar, iç mekânda işlev ve donanıma bağlı en verimli kullanım şekilleri. Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
5 İnsan-Çevre İlişkileri: iç uzaklık, kişisel uzaklık, kişiler arası uzaklık, dolaşım alanı uzaklığı, fiziki çevrenin gerekli işlevler doğrultusunda insana göre düzenlenmesi Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
6 İnsan-Çevre İlişkileri: iç uzaklık, kişisel uzaklık, kişiler arası uzaklık, dolaşım alanı uzaklığı, fiziki çevrenin gerekli işlevler doğrultusunda insana göre düzenlenmesi. Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
7 Ara sınav Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
8 Mekân-Yüzey: mekânda yüzey organizasyonları, dominant, birleşik, sıralı, ritmik, gruplanmış, toplu, simetrik, proporsiyon ve serbest formlar Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
9 Mekânda Sınır Öğeleri: malzeme, renk, doku, düşey bileşenler ve yatay bileşenler Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
10 Mekân ve Algı; mekânın oluşumunu, kullanımını, değişimini ve dönüşümünü ve algısını etkileyen faktörler Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
11 Mekanın odak noktaları ve sirkülasyon sistemi. Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
12 Mekân-Renk; renk psikoloji, mekânda renk kullanımı, Mekan-Doku; mekanda farklı malzeme dokuları, kullanımları ve algılama. Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
13 Mekân-Renk; renk psikoloji, mekânda renk kullanımı, Mekan-Doku; mekanda farklı malzeme dokuları, kullanımları ve algılama. Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması
14 Genel tekrar Anlatım ve problem çözme yöntemleri Ders notları ve sunumlarının hazırlanması

1. Francis DK Ching, 'Form-Space-Order’ (Çev.: Sevgi Lökçe),YEM Yayınları 2. Stone, S., Brooker, G. (2014). İç Mimarlıkta Yapı Bileşenleri ve Nesneler, Literatür Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Ev Ödevi 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

İç mekan tasaeım programı öğrenim süresinde 20 iş günü staj yapılmaktadır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 2 1 2
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 2 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 7 7
Okuma 7 2 14
Ev Ödevi 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 99

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 3
ÖÇ 3 5 4 5 5 4
ÖÇ 4
ÖÇ 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek