Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ICT712 | TASARIMDA EKOLOJİK YAKLAŞIM | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 3,00 |
Önlisans
Türkçe
Mimari tasarım sürecinde sürdürülebilirlik kriterleri hakkında öğrencilere temel bilgileri vermek, herhangi bir tasarım ürününün üretim ve kullanım aşamalarında çevreye verdiği zararlı etkileri azaltmak için uygulanacak ekolojik yaklaşımların belirlenmesini sağlamaktır.
Doç. Dr. Nesrin ŞAHBAZ KARADUMAN Öğr. Gör. Tuğba ÖZDEMİR ERDOĞAN Öğr. Gör. Didem KÖSEDAĞ Öğr. Gör. Selahaddin SEZER Öğr. Gör. Kenan KILIÇ
1 | Tasarımda sürdürülebilirlik ilkelerini açıklayabilir. |
2 | İç mekan tasarımının sürdürülebilirlik ilkelerini yapı tipi üzerinden örnek verebilir. |
3 | Örnek tasarımları sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde irdeleyebilir. |
4 | İklim bölgelerine göre mimari tasarım tasarlayabilir. |
5 | Yenilikçi ve ekolojik tasarımlar önerebilir. |
Birinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu olan harhangi bir ders bulunmamaktadır.
Dersle ilgili kaynak ve donanımlara sahip olmak
Öğrencilerin tasarımın araştırma ve uygulama süreçlerinde doğa ile insanoğlunun müdahaleleri arasındaki karşılıklı ilişkiyi anlamalarına yardımcı olacaktır. Bu doğrultuda ekolojik tasarım yaklaşımları, ekosistem kavramı, toplum-çevre ilişkisi ve buna bağlı olarak yapılı çevrenin yaşam döngüsü üzerindeki etkileri tartışılmaktadır. Ekoloji kavramı ve tasarıma yansımaları üzerine teorik yaklaşım; yeşil ve sürdürülebilir mimari kavramları, mimaride ekolojik tasarımın gelişimi; Türkiye ve diğer ülkelerde ekolojik bakış açısı ile yapılmış farklı örnekler değerlendirilmektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin işleyişi ve içeriği hakkında genel bilgi verilmesi. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
2 | Çevre sorunlarına kısa bir bakış, çevre sorunlarının ortaya çıkış nedenleri, ekolojik ayak izi. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
3 | Çevresel sorunlar ve yenilenebilir enerji kaynakları. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
4 | Ekolojik mimarlık nedir? Genel ekoloji prensipleri ve kavramları. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
5 | Ekolojik tasarımın genel ilkeleri ve yaşam döngüsü tasarımı. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
6 | Ekolojik ürün tasarımının temel ilkeleri, tasarımcının rolü ve sorumlulukları. Değişen tasarım süreci. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
7 | Ekolojik mimarlık tasarım kriterleri. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
8 | Güneş enerjisi- bina tasarım ilişkisi, mimaride etken ve edilgen sistemler. Güneş pilleri ve mimaride uygulama alanları. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
9 | Yeşil çatılar ve mimaride uygulama tipleri. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
10 | Su döngüsü, kazanım ve korunumu. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
11 | Dünya ve Türkiye’deki sürdürülebilir mimari örneklerin incelenmesi. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
12 | Yeşil bina sertifika sistemlerinin değerlendirilmesi. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
13 | Dönem sonu değerlendirmesi ve genel tekrar. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
14 | Dönem sonu değerlendirmesi ve genel tekrar. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
1. Ders Notları 2. T.UZUN "Mimari Tasarıma Ekolojik Yaklaşım, Adanada Bir 3. S.TÖNÜK, "Bina Tasarımında Ekoloji", YTÜ.MF.DK-01.0628 Yayın No: MF.MİM-01-005 4. Madge, P., (1993), “Design, Ecology, Technology: A Historiographical Review”, Journal of Design History, 6 (3): 149-166.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
İç mekan tasaeım programı öğrenim süresinde 20 iş günü staj yapılmaktadır.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Ev Ödevi | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (saat) | 72 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |