Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ICT711 | KORUMA VE RESTORASYON | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 5,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin amacı koruma bilincinin kavramsal temellerini oluşturmaktır. Dönem içinde yapılacak çalışmalar sayesinde tarihi çevre bilincinin oluşmasının sağlanması ve restorasyon hakkında kuramsal altyapının oluşturulması hedeflenmektedir.
Doç. Dr. Nesrin ŞAHBAZ KARADUMAN Öğr. Gör. Tuğba ÖZDEMİR ERDOĞAN Öğr. Gör. Didem KÖSEDAĞ Öğr. Gör. Selahaddin SEZER Öğr. Gör. Kenan KILIÇ
1 | Korumanın hangi ölçütlere göre yapılacağını açıklayabilir. |
2 | Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenleri teşhis edebilir. |
3 | Restorasyon öncesi yapılan çalışmaları sıralayabilir. |
4 | Restorasyon projesinin farklı safhalarını gösterebilir. |
5 | Koruma ve restorasyon alanında bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilir. |
Birinci Öğretim
Bu dersin ön koşulu olan harhangi bir ders bulunmamaktadır.
Dersle ilgili kaynak ve donanımlara sahip olmak
Bu ders, genel koruma ve kültürel miras kavramlarını tarihsel bir perspektif içinde sunmakta ve çeşitli kuramlar hakkında bilgi vermektedir. Bu doğrultuda koruma kavramı ve boyutlarının tanımlanması, korunması gereken değerlerin açıklanması ve sınıflandırılması, korunması gereken kültür varlıklarının koruma sorunlarının yasal çerçevede anlatılması ve bu çerçevenin geçirdiği evrimin irdelenmesi gerçekleştirilecektir. Ayrıca restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar, restorasyon projesinin hazırlanması ve restorasyon teknikleri genel hatlarıyla açıklanacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin içeriği hakkında genel bilgi verilmesi | Tanışma ve dersin içeriği hakkında genel bilgi verilmesi | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
2 | 19. yüzyılın sonuna kadar koruma anlayışının evrimi, 19. yüzyıldan 1964 Venedik Kongresi’ne kadar koruma anlayışının gelişimi. | 19. yüzyılın sonuna kadar koruma anlayışının evrimi, 19. yüzyıldan 1964 Venedik Kongresi’ne kadar koruma anlayışının gelişimi. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
3 | 19. Yüzyıl Kuramları ile çağdaş bilimsel kuramların karşılaştırılması. | 19. Yüzyıl Kuramları ile çağdaş bilimsel kuramların karşılaştırılması. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
4 | Korunması gereken değerler ve saptanmasındaki temel ilkeler; koruma ölçütleri. Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler. | Korunması gereken değerler ve saptanmasındaki temel ilkeler; koruma ölçütleri. Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
5 | Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar, tarihi ve arkeolojik araştırmalar, teknik araştırmalar, anıtın yasal statüsü. | Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar, tarihi ve arkeolojik araştırmalar, teknik araştırmalar, anıtın yasal statüsü. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
6 | Restorasyon projesinin hazırlanması. Rölöve, fotoğraflama, fotogrametri, analiz, restitüsyon ve restorasyon projesi. | Restorasyon projesinin hazırlanması. Rölöve, fotoğraflama, fotogrametri, analiz, restitüsyon ve restorasyon projesi. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
7 | Restorasyon teknikleri: Sağlamlaştırma, Bütünleme, Yenileme, Yeniden yapma, Temizleme, Taşıma. | Restorasyon teknikleri: Sağlamlaştırma, Bütünleme, Yenileme, Yeniden yapma, Temizleme, Taşıma. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
8 | Tarihi çevre koruma düşüncesinin evrimi, tarihi çevrenin temel öğeleri ve tarihi çevre koruma fikrinin gelişimi. | Tarihi çevre koruma düşüncesinin evrimi, tarihi çevrenin temel öğeleri ve tarihi çevre koruma fikrinin gelişimi. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
9 | Tarihi çevrenin bozulmasına neden olan etkenler. | Tarihi çevrenin bozulmasına neden olan etkenler. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
10 | Tarihi çevre koruma: koruma planlaması. | Tarihi çevre koruma: koruma planlaması. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
11 | 1964'ten günümüze koruma konusundaki gelişmeler; koruma ile ilgili kurumlar, kuruluşlar, uluslararası örgütlenme; Türkiye'de Koruma eğitimi. | 1964'ten günümüze koruma konusundaki gelişmeler; koruma ile ilgili kurumlar, kuruluşlar, uluslararası örgütlenme; Türkiye'de Koruma eğitimi. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
12 | Koruma ilkeleri üzerine sunum: öğrenci sunumları. | Koruma ilkeleri üzerine sunum: öğrenci sunumları. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
13 | Koruma ilkeleri üzerine sunum: öğrenci sunumları. | Koruma ilkeleri üzerine sunum: öğrenci sunumları. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
14 | Koruma ilkeleri üzerine sunum: öğrenci sunumları. | Koruma ilkeleri üzerine sunum: öğrenci sunumları. | Anlatım ve problem çözme yöntemleri | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması |
1. Ders Notları. 2. Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul. 3. Kuban, D., 2001. Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu,YEM Yayınları, İstanbul. 4. Madran, E., 1977. Cumhuriyet’in İlk Otuz Yılında Koruma Alanın Örgütlenmesi, ODTÜ, Mimarlık Fak. Yayını, (17:1-2).
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 40 |
İç mekan tasaeım programı öğrenim süresinde 20 iş günü staj yapılmaktadır.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama Sınavı | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 126 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 1 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | |
ÖÇ 2 | 5 | 1 | 1 | 3 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | |
ÖÇ 3 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 1 | 2 | 4 | 1 | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 | |
ÖÇ 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 1 | 4 | 5 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | |
ÖÇ 5 | 4 | 1 | 2 | 5 | 4 | 1 | 4 | 4 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 |