GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ECZ713 BİLGİ OKUR YAZARLIĞI Seçmeli Ders Grubu 2 3 4,00

Önlisans


Türkçe


Bilgi Okuryazarlığı dersinin amacı, öğrencilerin bilgiye erişim, bilgi kaynaklarını değerlendirme, bilgiyi etkin bir şekilde kullanma ve paylaşma becerilerini geliştirmektir. Bu ders, öğrencilere doğru ve güvenilir bilgi kaynaklarını nasıl bulacaklarını, bilgiyi eleştirel bir şekilde nasıl analiz edeceklerini ve etik bir şekilde nasıl kullanacaklarını öğretmeyi hedefler. Aynı zamanda, dijital çağda bilgiye dayalı kararlar alma ve yaşam boyu öğrenme becerilerini kazandırmayı amaçlar.


Öğr. Gör. Dr. Gökhan Doğukan Akarsu


1 Temel bilgi kavramlarını tanıyabilecektir.
2 Bilgi okuryazarlığı becerilerini kazanabilecektir.
3 Bilgi/belgeye erişim aşamalarını açıklayabilecektir.
4 Araştırmanın önemini, temel kavramlarını ve veri toplama tekniklerini açıklayabilecektir.
5 Konusu ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilecek ve ulaştığı kaynaklarda konusu ile ilgili olan kısımlardan yaralanarak içerik hazırlayabilecektir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bilgi Okuryazarlığı dersi, bilgiye erişim, değerlendirme ve kullanma becerilerini geliştirmeyi hedefleyen kapsamlı bir programdır. Ders, bilgi kavramlarının ve altyapısının tanıtılmasıyla başlar ve bilgi okuryazarlığı kavramı, tanımları ve standartları ele alınır. Bilgiye erişim aşamaları, bilgi kaynakları türleri (kitaplar, süreli yayınlar, danışma ve elektronik kaynaklar) ve bilgi erişim araçları (kütüphane katalogları, dizinler, veritabanları) gibi konular üzerinde durulur. Bilgi arama stratejileri ile bilimsel araştırma sürecinin aşamaları incelenir. Ayrıca, ders boyunca bilimsel araştırma sürecinde etik kurallar, alıntı yapma, kaynakça bildirimi ve özet yazma gibi temel akademik beceriler de öğretilir. Uzaktan öğretimde bilgi okuryazarlığının rolü ve dijital kaynakların etkin kullanımı gibi konular da işlenir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, yöntemi ve ders içeriğinin tartışılması Anlatım, soru-cevap
2 Bilgi kavramları, bilgi alt yapısı ve bileşenleri, bilgi/belgeye erişim aşamaları Anlatım, soru-cevap
3 Bilgi okuryazarlığı: Kavramlar, tanımlar ve standartlar Anlatım, soru-cevap
4 Bilgi okuryazarlığı sürecinin önemi ve yaşam boyu öğrenme ile ilişkisi Anlatım, soru-cevap
5 Uzaktan öğretim programlarında web tabanlı bilgi okuryazarlığı öğretimi Anlatım, soru-cevap
6 Bilgi okuryazarlığı bağlamında web’e dayalı uzaktan öğretim ve kütüphane/bilgi-belge merkezleri Anlatım, soru-cevap
7 Bilgi kaynakları türleri (Kitap, süreli yayın, danışma kaynakları ve elektronik kaynaklar) Anlatım, soru-cevap
8 Bilgi erişim araçları (Kütüphane katalogları, bibliyografyalar, dizinler, veritabanları, arama motorları ve thesauruslar) Anlatım, soru-cevap
9 Bilgi arama stratejileri Anlatım, soru-cevap
10 Bilimsel araştırma süreci (Merak etme, araştırma, seçme, ilişkilendirme, iletme ve değerlendirme) Anlatım, soru-cevap
11 Bilgi arama alıştırmaları Anlatım, soru-cevap
12 Bilimsel araştırma sürecinde yasal ve etik konular Anlatım, soru-cevap
13 Alıntı, gönderme ve kaynakça bildirimi Anlatım, soru-cevap
14 Öz (Abstract) ve özet (Summary) yazma Anlatım, soru-cevap

American Library Association. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Chicago: American Library Association; 2000. Kuhlthau CC. Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Services. Libraries Unlimited; 2004. Eisenberg MB, Lowe CA, Spitzer KL. Introduction to Information Literacy for Students. Libraries Unlimited; 2004. Association of College and Research Libraries. The Information Literacy Framework for Higher Education. Chicago: Association of College and Research Libraries; 2015. Badke W. Research Strategies: Finding Your Way Through the Information Fog. iUniverse; 2014.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 80
Ev Ödevi 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 2 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 2 28
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 101

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 2 2 2 3
ÖÇ 2 2 1
ÖÇ 3 2 2 3
ÖÇ 4 3 2
ÖÇ 5 2 2 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek