Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ECZ713 | BİLGİ OKUR YAZARLIĞI | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Bilgi Okuryazarlığı dersinin amacı, öğrencilerin bilgiye erişim, bilgi kaynaklarını değerlendirme, bilgiyi etkin bir şekilde kullanma ve paylaşma becerilerini geliştirmektir. Bu ders, öğrencilere doğru ve güvenilir bilgi kaynaklarını nasıl bulacaklarını, bilgiyi eleştirel bir şekilde nasıl analiz edeceklerini ve etik bir şekilde nasıl kullanacaklarını öğretmeyi hedefler. Aynı zamanda, dijital çağda bilgiye dayalı kararlar alma ve yaşam boyu öğrenme becerilerini kazandırmayı amaçlar.
Öğr. Gör. Dr. Gökhan Doğukan Akarsu
1 | Temel bilgi kavramlarını tanıyabilecektir. |
2 | Bilgi okuryazarlığı becerilerini kazanabilecektir. |
3 | Bilgi/belgeye erişim aşamalarını açıklayabilecektir. |
4 | Araştırmanın önemini, temel kavramlarını ve veri toplama tekniklerini açıklayabilecektir. |
5 | Konusu ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilecek ve ulaştığı kaynaklarda konusu ile ilgili olan kısımlardan yaralanarak içerik hazırlayabilecektir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bilgi Okuryazarlığı dersi, bilgiye erişim, değerlendirme ve kullanma becerilerini geliştirmeyi hedefleyen kapsamlı bir programdır. Ders, bilgi kavramlarının ve altyapısının tanıtılmasıyla başlar ve bilgi okuryazarlığı kavramı, tanımları ve standartları ele alınır. Bilgiye erişim aşamaları, bilgi kaynakları türleri (kitaplar, süreli yayınlar, danışma ve elektronik kaynaklar) ve bilgi erişim araçları (kütüphane katalogları, dizinler, veritabanları) gibi konular üzerinde durulur. Bilgi arama stratejileri ile bilimsel araştırma sürecinin aşamaları incelenir. Ayrıca, ders boyunca bilimsel araştırma sürecinde etik kurallar, alıntı yapma, kaynakça bildirimi ve özet yazma gibi temel akademik beceriler de öğretilir. Uzaktan öğretimde bilgi okuryazarlığının rolü ve dijital kaynakların etkin kullanımı gibi konular da işlenir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, yöntemi ve ders içeriğinin tartışılması | Anlatım, soru-cevap | |
2 | Bilgi kavramları, bilgi alt yapısı ve bileşenleri, bilgi/belgeye erişim aşamaları | Anlatım, soru-cevap | |
3 | Bilgi okuryazarlığı: Kavramlar, tanımlar ve standartlar | Anlatım, soru-cevap | |
4 | Bilgi okuryazarlığı sürecinin önemi ve yaşam boyu öğrenme ile ilişkisi | Anlatım, soru-cevap | |
5 | Uzaktan öğretim programlarında web tabanlı bilgi okuryazarlığı öğretimi | Anlatım, soru-cevap | |
6 | Bilgi okuryazarlığı bağlamında web’e dayalı uzaktan öğretim ve kütüphane/bilgi-belge merkezleri | Anlatım, soru-cevap | |
7 | Bilgi kaynakları türleri (Kitap, süreli yayın, danışma kaynakları ve elektronik kaynaklar) | Anlatım, soru-cevap | |
8 | Bilgi erişim araçları (Kütüphane katalogları, bibliyografyalar, dizinler, veritabanları, arama motorları ve thesauruslar) | Anlatım, soru-cevap | |
9 | Bilgi arama stratejileri | Anlatım, soru-cevap | |
10 | Bilimsel araştırma süreci (Merak etme, araştırma, seçme, ilişkilendirme, iletme ve değerlendirme) | Anlatım, soru-cevap | |
11 | Bilgi arama alıştırmaları | Anlatım, soru-cevap | |
12 | Bilimsel araştırma sürecinde yasal ve etik konular | Anlatım, soru-cevap | |
13 | Alıntı, gönderme ve kaynakça bildirimi | Anlatım, soru-cevap | |
14 | Öz (Abstract) ve özet (Summary) yazma | Anlatım, soru-cevap |
American Library Association. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Chicago: American Library Association; 2000. Kuhlthau CC. Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Services. Libraries Unlimited; 2004. Eisenberg MB, Lowe CA, Spitzer KL. Introduction to Information Literacy for Students. Libraries Unlimited; 2004. Association of College and Research Libraries. The Information Literacy Framework for Higher Education. Chicago: Association of College and Research Libraries; 2015. Badke W. Research Strategies: Finding Your Way Through the Information Fog. iUniverse; 2014.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 80 |
Ev Ödevi | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 101 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||||
ÖÇ 2 | 2 | 1 | ||||||||
ÖÇ 3 | 2 | 2 | 3 | |||||||
ÖÇ 4 | 3 | 2 | ||||||||
ÖÇ 5 | 2 | 2 | 2 |