Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OGK703 | TERÖR VE TERÖRİZM | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 5,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin amacı radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör ve terörizm konularında farkındalık geliştirerek günümüzde terörizmin siyasal amaçlar uğrunda kullanılan stratejik bir araç olduğuna dikkat çekmektir. Ayrıca terörizmin türlerini, ideolojisini, amaçlarını, stratejilerini, eylem biçimlerini, gelir kaynaklarını, propaganda yöntemlerini vb. hem genel bir bakış açısıyla hem de Türkiye’deki terör örgütleri özelinde inceleyerek, hem iç güvenlik hizmetleri temelinde hem de özel güvenlik hizmetlerinin sunumu sürecinde terörle başarılı biçimde mücadele edilebilmesinin olanaklarını araştırmaktır.
Öğretim Görevlisi Fatih TAŞTAN
1 | Radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör ve terörizm kavramları arasındaki ilişkiyi açıklar. |
2 | Terörün ve terörizmin felsefesini, ideolojisini, türlerini, amaçlarını, stratejilerini, tekniklerini, taktiklerini, eylem biçimlerini, gelir kaynaklarını, propaganda yöntemlerini vb. hem dünya ölçeğinde hem de Türkiye özelinde analiz eder. |
3 | Yerel ve küresel düzeydeki çeşitli dinamiklerin türleri bağlamında terörizm üzerindeki etkilerini açıklar. |
4 | Terörle mücadeledeki başarısızlıkların nedenlerini analiz eder. |
5 | Türleri bağlamında terörle hem iç güvenlik hizmetleri temelinde hem de özel güvenlik hizmetlerinin sunumu sürecinde meşruiyet ölçüleri çerçevesinde başarılı biçimde mücadele edilebilmesine katkı getirebilecek nitelikte özgün politikalar geliştirir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele; 11 Eylül 2001 saldırıları: Yenidünya düzeninde terörizme biçilen yeni rol; terörizmin tanımlanması sorunu, bu sorunun sebepleri ve sonuçları; radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terörizm ilişkisi; terörün tarihsel süreci, felsefesi ve ideolojisi; terörizmin türleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri, gelir kaynakları; terörizmin siyasal, toplumsal, kültürel, ekonomik dinamikleri; Türkiye’deki terör örgütleri, söylemleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri; Türkiye’de terörün ve terörizmin propagandası; terörle mücadelede silahlı güç kullanımı; özel güvenliğin terörle mücadeledeki rolü ve katkısı; terörle mücadelenin meşruiyeti ve terörle mücadele için etkili politikalar.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele | ||
2 | Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele | ||
3 | Temel kavramlar: küreselleşme, modernleşme, ulus-devlet, demokrasi, hukukun üstünlüğü, güvenlik, meşruiyet, kimlik, ideoloji, tehdit, asimetrik tehdit, siyasal şiddet, radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terör, terörizm, terörle mücadele | ||
4 | 11 Eylül 2001 saldırıları: Yenidünya düzeninde terörizme biçilen yeni rol; Terörizmin tanımlanması sorunu, bu sorunun sebepleri ve sonuçları | ||
5 | Radikalleşme, şiddet içeren aşırıcılık, terörizm ilişkisi | ||
6 | Terörün tarihsel süreci, felsefesi ve ideolojisi | ||
7 | Terörizmin siyasal, toplumsal, kültürel, ekonomik dinamikleri | ||
8 | Terörizmin türleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri, gelir kaynakları | ||
9 | Türkiye’deki terör örgütleri, söylemleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri | ||
10 | Türkiye'deki terör örgütleri, söylemleri, amaçları, stratejileri, eylem biçimleri | ||
11 | Türkiye’de terörün ve terörizmin propagandası | ||
12 | Terörle mücadelede silahlı güç kullanımı | ||
13 | Özel güvenliğin terörle mücadeledeki rolü ve katkısı | ||
14 | Terörle mücadelenin meşruiyeti ve terörle mücadele için etkili politikalar |
1. Hazır, Hayati (2001). Demokraside İstikrarsızlığın Sebebi Olarak Siyasal Şiddet ve Terörizm, Nobel Yayın Dağıtım. 2.Wilkinson, Paul (2002). “Terörizmin Kökleri”, Silinen Yüzler Karşısında Terör (Haz. Cemal Güzel), Ayraç Yayınevi, s.176-179. 3.Lutz, Brenda ve Lutz, James (2017). “Terörizm”, Çağdaş Güvenlik Çalışmaları (Ed. Allan Collins), (Çev. Nasuh Uslu), Röle Akademik Yayıncılık, s.273-288. 4.Köse, Talha ve Coşkun, İpek (2019). Türkiye’de Üniversiteler ve Radikalleşme, SETA Kitapları. 5.Crenshaw, Martha (1981). “The Causes of Terrorism”, Comparative Politics, Vol:3, No:4, p.379-399. 6.Polis Akademisi (2017). Radikalleşme, Şiddet İçeren Aşırılık ve Terörizm, Polis Akademisi Yayınları Rapor No:8. 7.Öymen, Onur (2016). Arka Plan: Teröre Yön Verenler, Remzi Kitabevi. 8.Altınışık, Halim (2017). Küresel Terörizmin Yeni Yüzü: Canlı Bombalar, Detay Yayıncılık. 9.Çitlioğlu, Ercan (2009). “Terörizm ve Küreselleşme”, Terör ve Türkiye (Ed. Ali Çağlar), Gazi Kitabevi, s.329-343. 10.Altun, Fahrettin ve Yalçın, Hasan Basri (2018). Terörün Kökenleri ve Terörle Mücadele Stratejisi, SETA Kitapları. 11.Kışlalı, Ahmet Taner (2006). Siyasal Sistemler Siyasal Çatışma ve Uzlaşma, İmge Kitabevi. 12.Tilly, Charles (2004). “Terror, Terrorism, Terrorists”, Sociological Theory, Vol:22, No:1, p.5-13.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Quiz | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 118 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 3 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 2 | 1 | ||||||||
ÖÇ 3 | 1 | 1 | |||||||||
ÖÇ 4 | 2 | 3 | 1 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 3 |