Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADSÖL-081 | TEZHİP | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 3,00 |
Önlisans
Tezhip sanatını tanıtmak, sevdirmek ve temel uygulama yapabilmesini sağlamak.
1 | Sanatın insan yaşamındaki önemini öğrenip kavrar. |
2 | Tezhip sanatı hakkında temel bilgi sahibi olur |
3 | Tezhip sanatı ile ilgili temel uygulama yapabilir |
4 | Tezhip sanatını tanıtabilir |
Birinci Öğretim
Ön koşul olan ders yoktur.
Önerilen bir husus yoktur.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Sanat nedir? Sanatın insana ve topluma kazandırdıkları | ||
2 | İnsan-sanat İslam-sanat anlayışı, Türk sanatını biçimlendiren İslam sanatı anlatımı | ||
3 | Türk sanatının gelişim evreleri, Tarihsel dönemler | ||
4 | Selçuklu Dönemi tezhip sanatının tarihçesi, Münhani deseni, çizim teknikleri ve boyama özellikleri. Dönemin eserleri hakkında bilgi verilmesi | ||
5 | Fatih Dönemi tezhibinin özellikleri, dönem tezhibinin ve motiflerinin ayırıcı özelliklerinin incelenmesi, desen, renk, boyama gibi dönemsel özellikler ve dönemin eserlerinin incelenmesi. | ||
6 | Kanuni Dönemi – Klasik Dönem tezhibi, Dönemin özellikleri | ||
7 | Barok ve rokoko Dönemin incelenmesi, Dönemin özellikleri | ||
8 | Cumhuriyet Dönemi tezhibi, Dönemin özellikleri | ||
9 | Tezhibin yapılış aşamaları ve kullanılan motifler, Stilizasyon kavramı, Bitkisel desenlerin çizimleri. Kompozisyon oluşturma. | ||
10 | Bitkisel motifler, Yaprak, penç, ,hatayi deseni çizim yöntemleri. Hayvansal motifler, münhani, rumi, bulut çizimleri. | ||
11 | Tezhipte kullanılan genel formlar. Şemse formu, Hilye-i Şerif formu, Esma-ül Hüsna formu, Kıt’a, mail kıt’a, Tuğra çalışmaları, | ||
12 | Formların ayrı ayrı incelenerek, içerikleri, desen özellikleri, dönemsel tezhiplerinin nasıl yapıldığının örnekler incelenerek araştırılması, | ||
13 | Yazma eserlerde bölümler hakkında bilgi sahibi olunması. | ||
14 | Zahriye sayfası (temellük kaydı, sima kaydı, mukabele kaydı) serlevha, dibace, başlık, haşiye, koltuk, gül, beynessütur, nokta tezhipleri hakkında bilgi verilmesi. |
Öğretim Elemanları Ders Notları
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Quiz | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Staj istenmemektedir.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 2 | 1 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 12 | 1 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Toplam İş Yükü (saat) | 75 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 1 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | 1 | |||||||||||||
ÖÇ 3 | 1 | |||||||||||||
ÖÇ 4 | 1 |