Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TAM702 | ÜRÜN İŞLEME TEKNİĞİ VE MAKİNELERİ | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 3,00 |
Önlisans
Türkçe
Öğrencinin tarımsal ürünlerin hasat edildikten sonra tüketiciye sunulana dek özelliklerini kaybetmemesi için uygulanan işlemleri kavraması, yapılan işlemlerin başarısını ölçebilmesi, bu işlemlerin başarısını etkileyen unsurları ayırt edebilmesini sağlamaktır.
Öğr. Gör.Selen ALNIAK SEZER
1 | Hasat edilen tarımsal ürünlerin özelliklerini kaybetmeden tüketiciye ulaşması için yapılan işlemleri kavrayabilme. |
2 | Tarımsal ürünlerde ayırma ve sınıflandırma işlemlerinin başarısını hesaplayabilme. |
3 | Taneli ürünlerin boyutlarını ölçebilme, boyutlar arasındaki ilişkilere göre ayırma ve sınıflandırma işlemlerini planlayabilme. |
4 | Taneli ürünlerin temel ve yardımcı ayırma özelliklerini ve bu özelliklere göre dizayn edilen düzenleri kavrayabilme. |
5 | Meyve ve sebzelerde ayırma ve sınıflandırma yöntemlerini kavrayabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Tarımsal ürünlere hasat sonrası uygulanan işlemler, ayırma ve sınıflamanın amacı ve hedefleri, saflık derecesi. Ayırma ve sınıflandırma sonucunda oluşabilecek gruplar, işlem başarı ölçütleri. Ayırma ve sınıflandırmada yararlanılan fiziksel özellikler, tahıl tanelerinde boyutlar ve boyutlar arası ilişkiler. Tanelerin geometrik özelliklerine göre ayrılması, dikdörtgen ve yuvarlak delikli elekler. Tanelerin geometrik özelliklerine göre ayrılması, elek takımları, eleme işlemini etkileyen unsurlar. Tanelerin geometrik özelliklerine göre ayrılması, triyörler, ayırma işlemini etkileyen unsurlar. Tanelerin aerodinamik özelliklerine göre ayrılması, hava akımlı ayırıcılar, ayırma işlemini etkileyen unsurlar. Tanelerin sürtünme kuvveti ve yüzey pürüzlülüğüne göre ayrılması. Tanelerin yüzey pürüzlülüğüne göre ayrılması, manyetik ayırıcılar. Tanelerin diğer yardımcı ayrım özelliklerine göre ayrılması. Meyve ve sebzelerde ayırma ve sınıflandırma. Tarım ürünleri-nem ilişkileri, nem oranları, denge nemi, kurutma evreleri, kurutucu tipleri, kurumayı etkileyen unsurlar. Taneli ürünlerin kırılması, kırmanın amaçları, kırılan ürünlerin boyutlarına göre sınıflandırılması, çekiçli ve valsli değirmenler.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, konu ve faaliyetlerin ve değerlendirme yöntemlerinin ve işleyişin açıklanması | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
2 | Tarımsal ürünlerin işleme tekniği ve makineleri dersine giriş | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
3 | Taşıma ve iletim tesisleri: Hidrolik, pnömatik ve mekanik taşıma iletim sistemleri | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
4 | Meyve ve sebzelerin temizlenmesi ve sınıflandırılması | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
5 | Taneli ürünlerin temizlenmesi ve sınıflandırılmasında yararlanılan özellikler | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
6 | Eleklerin tanınması, kullanımı ve numaralandırılması taneleri kalınlık ve genişliklerine göre ayıran elekler | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
7 | Tanelerin uzunluklarına ve aerodinamik özelliklerine göre ayrılması | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
8 | Tanelerin sürtünme kuvvetine ve yüzey pürüzlülüklerine göre ayrılması | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
9 | Tanelerin mekanik özelliklerine göre ayrılması | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
10 | Tanelerin statik elektrikle yüklenme özelliklerine göre ve optik özelliklerine göre ayrılması | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
11 | Öğütme ve parçalama makinaları. Öğütme teknolojisinin temel prensipleri. Buğday unu üretimi-öğütmeye hazırlık işlemleri-öğütme işlemi | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
12 | Presler, Durultma Güzelleştirme, Homojenizatörler, Ürün Isıtma Tesisleri teknolojisinin temel prensipleri | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
13 | Ambalajın tanımı ve fonksiyonları, tarım ürünlerinde kullanılan ambalaj materyalleri (cam, kağıt, tahta, plastik vs) | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
14 | Ambalajın tanımı ve fonksiyonları, tarım ürünlerinde kullanılan ambalaj materyalleri (cam, kağıt, tahta, plastik vs) | Anlatım | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
Dersi veren öğretim elemanının ders notları
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Quiz | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 0 | 0 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 11 | 0 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 77 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 3 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |