GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TAM702 ÜRÜN İŞLEME TEKNİĞİ VE MAKİNELERİ Seçmeli Ders Grubu 2 3 3,00

Önlisans


Türkçe


Öğrencinin tarımsal ürünlerin hasat edildikten sonra tüketiciye sunulana dek özelliklerini kaybetmemesi için uygulanan işlemleri kavraması, yapılan işlemlerin başarısını ölçebilmesi, bu işlemlerin başarısını etkileyen unsurları ayırt edebilmesini sağlamaktır.


Öğr. Gör.Selen ALNIAK SEZER


1 Hasat edilen tarımsal ürünlerin özelliklerini kaybetmeden tüketiciye ulaşması için yapılan işlemleri kavrayabilme.
2 Tarımsal ürünlerde ayırma ve sınıflandırma işlemlerinin başarısını hesaplayabilme.
3 Taneli ürünlerin boyutlarını ölçebilme, boyutlar arasındaki ilişkilere göre ayırma ve sınıflandırma işlemlerini planlayabilme.
4 Taneli ürünlerin temel ve yardımcı ayırma özelliklerini ve bu özelliklere göre dizayn edilen düzenleri kavrayabilme.
5 Meyve ve sebzelerde ayırma ve sınıflandırma yöntemlerini kavrayabilme.

Birinci Öğretim



[Yok]


Tarımsal ürünlere hasat sonrası uygulanan işlemler, ayırma ve sınıflamanın amacı ve hedefleri, saflık derecesi. Ayırma ve sınıflandırma sonucunda oluşabilecek gruplar, işlem başarı ölçütleri. Ayırma ve sınıflandırmada yararlanılan fiziksel özellikler, tahıl tanelerinde boyutlar ve boyutlar arası ilişkiler. Tanelerin geometrik özelliklerine göre ayrılması, dikdörtgen ve yuvarlak delikli elekler. Tanelerin geometrik özelliklerine göre ayrılması, elek takımları, eleme işlemini etkileyen unsurlar. Tanelerin geometrik özelliklerine göre ayrılması, triyörler, ayırma işlemini etkileyen unsurlar. Tanelerin aerodinamik özelliklerine göre ayrılması, hava akımlı ayırıcılar, ayırma işlemini etkileyen unsurlar. Tanelerin sürtünme kuvveti ve yüzey pürüzlülüğüne göre ayrılması. Tanelerin yüzey pürüzlülüğüne göre ayrılması, manyetik ayırıcılar. Tanelerin diğer yardımcı ayrım özelliklerine göre ayrılması. Meyve ve sebzelerde ayırma ve sınıflandırma. Tarım ürünleri-nem ilişkileri, nem oranları, denge nemi, kurutma evreleri, kurutucu tipleri, kurumayı etkileyen unsurlar. Taneli ürünlerin kırılması, kırmanın amaçları, kırılan ürünlerin boyutlarına göre sınıflandırılması, çekiçli ve valsli değirmenler.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, konu ve faaliyetlerin ve değerlendirme yöntemlerinin ve işleyişin açıklanması
2 Tarımsal ürünlerin işleme tekniği ve makineleri dersine giriş
3 Taşıma ve iletim tesisleri: Hidrolik, pnömatik ve mekanik taşıma iletim sistemleri
4 Meyve ve sebzelerin temizlenmesi ve sınıflandırılması
5 Taneli ürünlerin temizlenmesi ve sınıflandırılmasında yararlanılan özellikler
6 Eleklerin tanınması, kullanımı ve numaralandırılması taneleri kalınlık ve genişliklerine göre ayıran elekler
7 Tanelerin uzunluklarına göre ayrılması
8 Tanelerin sürtünme kuvvetine ve yüzey pürüzlülüklerine göre ayrılması
9 Tanelerin mekanik özelliklerine göre ayrılması
10 Tanelerin statik elektrikle yüklenme özelliklerine göre ve optik özelliklerine göre ayrılması
11 Öğütme ve parçalama makinaları. Öğütme teknolojisinin temel prensipleri. Buğday unu üretimi-öğütmeye hazırlık işlemleri-öğütme işlemi
12 Presler, Durultma Güzelleştirme, Homojenizatörler, Ürün Isıtma Tesisleri teknolojisinin temel prensipleri
13 Ambalajın tanımı ve fonksiyonları, tarım ürünlerinde kullanılan ambalaj materyalleri (cam, kağıt, tahta, plastik vs)
14 Ambalajın tanımı ve fonksiyonları, tarım ürünlerinde kullanılan ambalaj materyalleri (cam, kağıt, tahta, plastik vs)

1. AYIK, M., Ürün işleme Tekniği ve Makineleri, AÜZF Yayınları No: 957, Ankara 2.GÜZEL, E. ve ark., Ürün İşleme ve Değerlendirme Tekniği, ÇÜZF Yayınları, No: 145, Adana 3. ÜLGER P., Ürün İşleme İlkeleri ve Makineleri, Türkiye Zirai Donatım Kurumu Mesleki Yayınları, Yayın No: 37, Ankara 4. YAĞCIOĞLU, A.K., Ürün İşleme Tekniği, EÜZF Yayınları, No: 517, İzmir.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 70
Quiz 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 4 4
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 10 1 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 1 1
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 5 5
Okuma 10 1 10
Toplam İş Yükü (saat) 73

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 3
ÖÇ 3 4
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek