Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GES729 | PERSPEKTİF | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4,00 |
Önlisans
Türkçe
Teknik çizim malzeme ve tekniklerinin tanınması, perspektif tekniklerinin öğretilmesi ve üç byutlu görsel ifade becerisinin kazandırılması amaçlanır
Öğretim Görevlisi Hamide SOYSAL DEMİRCİ Öğretim Görevlisi Emel ÇENET
1 | Çizim araç gereçlerini tanır ve kullanır. |
2 | Çeşitli çember yaylarından ve doğru çizgilerden çizim araç-gereçlerini kullanarak şablonlar yapar. |
3 | İzdüşüm düzlemlerini kullanır. |
4 | Perspektifin genel durumunun anlaşılması ve tarihsel öyküsünün kavranması; |
5 | Perspektif kurallar bağlamında tek kaçış noktalı ve iki kaçış noktalı perspektif çizimlerinin yapılması; |
6 | Atölye çalışmalarında objelerin veya mekânın, görünüş çıkarma ilkelerine uygun olarak çizer. |
Birinci Öğretim
-Bulunmamaktadır.
-Bulunmamaktadır.
İzdüşüm düzlemleri, objelerin çeşitli yönlerini belirleyerek birden fazla görünüş sayısı tespit etme, çizim araç-gereçlerini kullanarak doğrulardan dikler ve çokgenler çizme, atölye çalışmalarında objelerin veya mekânın, görünüş çıkarma ilkelerine uygun olarak çıkarılması ve çizilmesi, günümüz teknik resim anlayışının ve teknik resmin endüstrideki yerinin kavranması konularını içerir.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, içeriği, yöntemi Perspektif nedir ve niçin gereklidir | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
2 | Perspektifin tarihsel gelişimi. Tarihsel süreç içerisinde görülen uygulama örneklerinin incelenmesi. (Prehistorik, Mezopotamya, Mısır, Yunan, Roma, Rönesans, Osmanlı?) | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
3 | Perspektif çeşitleri, perspektif yöntemlerinin sınıflandırılması ve Artistik perspektif | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
4 | Tek kaçış noktalı perspektifin tanımlanması, örnek yapıtların incelenmesi, çizim ve uygulama. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
5 | Tek kaçış noktalı perspektifin çeşitli geometrik şekiller ( Kare, Küp, Daire, Küre, Silindir, Koni?) üzerinde uygulanması. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
6 | Tek kaçış noktalı perspektifin artistik yöntemlerle eşyalar/nesne, natürmort ( masa, sandalye, dolap, kitaplık, sıra v.b.) üzerinde uygulanması. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
7 | Tek kaçış noktalı perspektifin artistik yöntemlerle eşyalar/nesne, natürmort ( masa, sandalye, dolap, kitaplık, sıra v.b.) üzerinde uygulanması. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
8 | Tek kaçış noktalı perspektifin artistik yöntemlerle iç mekânlar/ enteriyör (atölye, koridor, oda, mutfak, salon v.b.) üzerinde uygulanması. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
9 | Tek kaçış noktalı perspektifin artistik yöntemlerle iç mekânlar/ enteriyör (atölye, koridor, oda, mutfak, salon v.b.) üzerinde uygulanması. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
10 | Tek kaçış noktalı perspektifin artistik yöntemlerle dış mekânlar/ peysaj (cadde, sokak, bina, yol, okul v.b.) üzerinde uygulanması. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
11 | İki kaçış noktalı perspektifin tanımlanması, örnek yapıtların incelenmesi, çizim ve uygulama. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
12 | İki kaçış noktalı perspektifin mekânsal uygulaması | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
13 | İki kaçış noktalı perspektifin artistik yöntemlerle eşyalar/nesne, natürmort ( masa, sandalye, dolap, kitaplık, sıra v.b.) üzerinde uygulanması | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
14 | İki kaçış noktalı perspektifin artistik yöntemlerle teknik malzeme kullanmadan serbest bir konuda uygulanması. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
1. Perspektif” Orhan Şahinler, 2. Çizim ve Resim Sanatı, Jose M. Parramon, Remzi Kitabevi, 1. Baskı, İstanbul, 1993. 3. Perspektif Resim ve Gölge Çizimi, Sadettin Çağlarca, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 2010. 4. Ders Notları 5. "Sanat ve Tasarım", Artist Modern, S.01/96, İstanbul. Ocak 2009. 6. Mimari Perspektif ve Gölge, Harbi Hotan, Yem Yayın, 3. Baskı, İstanbul, 1999.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 70 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Bulunmamaktadır.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 5 | 5 | 25 |
Proje Sunma | 2 | 1 | 2 |
Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Okuma | 4 | 4 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat) | 109 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 2 | 4 | 3 | 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 5 | 2 | ||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 5 | 1 | 3 | |||||||
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 1 | 2 |