Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GES702 | GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARI | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 5,00 |
Önlisans
Türkçe
Geleneksel Türk Desenleri I- dersini başarıyla tamamlayan öğrenci, klasik motiflerden oluşturulacak kompozisyon kurgusunu öğrenecektir
Öğretim Görevlisi Hamide SOYSAL DEMİRCİ Öğretim Görevlisi Emel ÇENET
1 | 1. Türk desenlerinin değişik alanlarda gelişimini gösterebilme |
2 | 2. Geleneksel Türk Motiflerinin yöntemlerini belirleyerek bütünleştirebilme |
3 | 3. Geleneksel Türk Desenlerinden çizerek örnekler oluşturabilme |
4 | 4. Türk desenlerinin tarihsel sürecini kavrayabilme |
5 | Türk desenlerinin mimaride kullanım alanlarını gösterebilme |
Birinci Öğretim
Bulunmamaktadır.
Bulunmamaktadır.
Geleneksel Türk El Sanatlarının Tanımı; Kapsamı; Gelişimi; Türk Desenlerinin oluşumunu etkileyen faktörleri, belirlemek. Türk Desenlerini tarihsel süreç içersinde dönemlerini ve özelliklerini kavrayarak çizebilmek. Türk desenlerinin, Türk sanatları ile İlişkisi; Geleneksel Türk Desenleri ve motiflerin rolü, Geleneksel Türk Desenlerinin özelliklerinin sistemini ve kullanılacak alana göre motif araştırması; Geleneksel Türk desenlerinin el sanatlarında görüldüğü alanları kapsar.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Geleneksel El Sanatlarının tanımı, kapsamı, gelişimi ve El sanatlarında Geleneksel Türk desenlerinin görüldüğü alanlar. Geleneksel Türk El Sanatlarının oluşumunu etkileyen faktörler ve tarihsel gelişimi | Konuları atölye ortamında uygulama yapma | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
2 | Minyatür sanatının Türk Sanat Tarihi açısından önemi. Minyatür teknik yöntem ve malzemeleri hakkında bilgi. Minyatür Sanatından Örneklerin İncelenmesi. | Minyatür Resim çalışması için konu belirlenmesi.Minyatür çalışması için taslak hazırlama. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
3 | Minyatür resim tekniğinin aşamaları hakkında bilgi. Minyatür Sanatından Örneklerin İncelenmesi. | Minyatür tekniğinde resim çalışması Minyatürde tarama, akıtma, noktalama ve tonmala tekniklerinin uygulanması. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
4 | Minyatür çalışmaların değerlendirilmesi ve yönlendirme. | Minyatür tekniğinde resim çalışması | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
5 | Tezhip Sanatının Türk Sanat Tarihi Açısından Önemi. Tezhip sanatında kullanılan teknik, yöntem ve malzemeler hakkında bilgi. Tezhip sanatının uygulama aşamaları hakkında bilgi. Tezhip Örneklerinin İncelenmesi. | Seçilen doğadaki bir bitki yada hayvan motifinin stilizasyonu, yüzey üzerinde düzenlenmesi. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
6 | Tezhip çalışmalarının değerlendirilmesi ve yönlendirme. | Motifin kağıda geçirilmesi ve boyanması | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
7 | Ders tekrarı | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. | |
8 | Halılar, kilimler hakkında örneklerle bilgilendirme. | Mini Halı Eskizi ve Halı tezgahı hazırlama | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
9 | Halı ve Kilim için yapılmış desenlerin incelenmesi. | Eskize göre halı dokuma | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
10 | Yöresel Halı Motiflerinin Tanıtımı Halı Motiflerinin Sembolik Anlamları | Halı Dokuma | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
11 | Halı Dokumalarının değerlendirilmesi ve yönlendirme. | dokuması tamamlanmış halıyıTezgahtan Çıkarma. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
12 | Çini Sanatının Tarihçesi Çini ve Seramik Yöntem, Teknik ve Malzemeleri Hakkında Bilgi. | Eskiz hazırlığı, eskizin seramik tabağa geçirilmesi. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
13 | Çini ve Seramik Eserlerin İncelenmesi ve Karşılaştırılması. | Tabağın boyanması ve sırlanması. | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
14 | Çini çalışmalarının değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi. | Sırlı fırınlama | Düz anlatım, problem çözme ve gösterip-yaptırma yöntemleri. | Ders notları ve sunumlarının hazırlanması. |
KESKİNER, Cahide Türk Süsleme Sanatlarında Stılize Motifler Hatai Kültür Bakanlığı - BİROL İnci A.- DERMAN Çiçek Türk Tezyînî Sanatlarında Motifler, İstanbul -1991 -BUTTANRI, Prof. Dr. Halil, Türk Süsleme Sanatında Geçmeler, Osmangazi Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2003 -DEMİRİZ, Yıldız, İslam Sanatında Geometrik Süsleme, İstanbul, 2000 BİROL, İ.,1991. Türk Tezyini Sanatlarında Desen Tasarımı,
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Bulunmamaktadır.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Gözlem | 8 | 1 | 8 |
Gösterme | 6 | 1 | 6 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Ev Ödevi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (saat) | 122 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | 4 | 2 | ||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | |||||
ÖÇ 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 3 | |||||||
ÖÇ 5 | 1 | 2 | 4 | 2 | 5 | 3 | 1 |