Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ITK722 | İNŞAAT SEKTÖRÜNDE YAPAY ZEKA KULLANIMI | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 3,00 |
Önlisans
Bu dersin amacı, inşaat teknolojisi alanında eğitim gören ön lisans öğrencilerine, yapay zekâ (YZ) kavramını temel düzeyde tanıtmak ve bu teknolojinin inşaat sektöründeki uygulamalarını sade ve anlaşılır bir şekilde öğretmektir. Öğrencilerin, güncel yapay zekâ araçlarını ve yazılımlarını tanıyarak bu teknolojilerin proje yönetimi, iş güvenliği, malzeme takibi, kalite kontrol gibi temel inşaat faaliyetlerinde nasıl kullanılabileceğini kavramaları hedeflenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin dijital araçlara yönelik farkındalıklarını artırmak, bilgiye erişim becerilerini geliştirmek ve gelecekteki meslekî hayatlarında karşılaşabilecekleri dijital dönüşüme karşı hazırlıklı olmaları sağlanmak istenmektedir.
Öğr. Gör. Eyyüp ORHAN
1 | Yapay zekâ kavramını ve temel teknolojilerini açıklar. |
2 | Yapay zekânın inşaat sektöründe hangi alanlarda kullanıldığını örneklerle açıklar. |
3 | Basit düzeyde yapay zekâ destekli dijital araçları tanır ve kullanır. |
4 | İnşaat süreçlerinde yapay zekâ kullanımının avantaj ve sınırlılıklarını karşılaştırır. |
5 | Yapay zekâ teknolojilerini kullanarak basit bir iş planı ya da rapor hazırlar. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ders kapsamında öncelikle yapay zekânın tanımı, tarihçesi ve günlük yaşamda kullanım alanları ele alınır. Ardından inşaat sektöründe teknoloji kullanımının evrimi anlatılarak, yapay zekâ teknolojilerinin inşaat sürecindeki yerleri (planlama, maliyet kontrolü, iş güvenliği, kalite kontrol vb.) örneklerle açıklanır. ChatGPT, Google Lens gibi basit düzeyde yapay zekâ araçlarının tanıtımı yapılır. Şantiye takibi, malzeme yönetimi, mobil uygulamalar ve iş süreçlerinde dijitalleşmenin temel kavramları işlenir. Türkiye ve dünyadan basit örnekler sunularak öğrencilerin yorum yapmaları ve analiz becerilerini geliştirmeleri sağlanır. Ders sonunda öğrencilerin, düşük düzeyde yapay zekâ araçlarıyla iş süreçlerini sadeleştirme, dijital kaynakları tanıma ve teknolojiyi faydaya dönüştürme konusunda temel bir bakış açısı kazanmaları hedeflenir.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Yapay Zekâ Nedir? Günlük Hayattan Örnekler | Basit Yapay Zekâ Tanıtımı ve Tartışma | Anlatım yöntemi, Soru-cevap, Tartışma, Bireysel çalışma | Yapay zekâ kavramı ile ilgili kısa makale okunması |
2 | İnşaat Sektöründe Teknolojinin Önemi | İnşaatta Teknoloji Kullanımı Örnek İncelemesi | Anlatım yöntemi, Örnek olay, Tartışma, Bireysel çalışma | İnşaat sektöründe kullanılan teknolojilere dair video izlenmesi |
3 | Yapay Zekânın İnşaatta Kullanım Alanları | Dijital Araçların Tanıtımı | Anlatım yöntemi, Bilgisayar destekli öğretim, Bireyselleştirilmiş öğretim | ChatGPT ve Google Lens gibi araçların temel özelliklerinin araştırılması |
4 | Proje Planlama ve İş Takibinde Yapay Zekâ | Basit İş Takip Tablosu Oluşturma | Anlatım yöntemi, Gösteri yöntemi, Gösterip yaptırma yöntemi, Bireysel çalışma | Basit proje planlama örneklerinin incelenmesi |
5 | Maliyet ve Zaman Yönetimi | Örnek Maliyet Planlaması | Anlatım yöntemi, Problem çözme, Bireysel çalışma | İnşaat maliyet ve zaman yönetimi ile ilgili kısa doküman okunması |
6 | İş Güvenliğinde Yapay Zekâ | Güvenlik Kamerası ve Sensör Sistemleri İncelemesi | Anlatım yöntemi, Örnek olay, Gösteri yöntemi, Tartışma | İş güvenliği standartları ve teknolojileri hakkında bilgi edinilmesi |
7 | Kalite Kontrol ve Bakımda Yapay Zekâ | Basit Görsel Denetim Uygulaması | Anlatım yöntemi, Gösteri yöntemi, Gösterip yaptırma yöntemi, Bireysel çalışma | Kalite kontrol uygulamaları ile ilgili örneklerin incelenmesi |
8 | İnternette Kullanılan Basit Yapay Zekâ Araçları | ChatGPT ile Rapor Yazımı | Anlatım yöntemi, Bilgisayar destekli öğretim, Bireyselleştirilmiş öğretim, Bireysel çalışma | ChatGPT kullanarak basit rapor örneklerinin hazırlanması |
9 | Şantiye İşlerinin Dijital Takibi | Dijital Kontrol Listesi Hazırlama | Anlatım yöntemi, Tartışma, Proje, Bireysel çalışma | Şantiye takibi ile ilgili temel dijital araçların araştırılması |
10 | Malzeme Takibi ve Metraj İşlemleri | Stok Sayımı ve Basit Metraj Hesaplama | Anlatım yöntemi, Problem çözme, Bireysel çalışma | Metraj ve malzeme takibi konularında örnek uygulama dokümanlarının incelenmesi |
11 | Yapay Zekâ Destekli Mobil Uygulamalar | Mobil Uygulama Kullanımı ve Deneme | Anlatım yöntemi, Gösteri yöntemi, Gösterip yaptırma yöntemi, Bireysel çalışma | İnşaat sektöründe kullanılan mobil uygulamaların tanıtımı videosunun izlenmesi |
12 | Yapay Zekânın Avantajları ve Sınırlılıkları | Tartışma ve Vaka Analizi | Tartışma, Soru-cevap, Problem çözme | Yapay zekânın avantajları ve dezavantajları hakkında kısa makale okunması |
13 | Türkiye ve Dünyadan Yapay Zekâ Örnekleri | Video ve Sunum İzleme | Anlatım yöntemi, Gösteri yöntemi, Tartışma, Bireysel çalışma | Yapay zekâ ile ilgili güncel haberlerin takip edilmesi |
14 | Yapay Zekâ ile Hazırlanan Proje ve Rapor Örnekleri | Rapor İncelemesi ve Değerlendirme | Anlatım yöntemi, Örnek olay, Proje, Bireysel çalışma | Önceki haftalarda yapılan projelerin gözden geçirilmesi |
Öğretim Elemanı Ders Notları İnşaatta Yapay Zeka, Cem KAFADAR, Mart 2024 / Onon Ajans Yayıncılık, ISBN:9786057234247
Yok
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ev Ödevi | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (saat) | 75 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 2 | 1 | 2 | 4 | 4 | 1 | 3 | ||||||
ÖÇ 2 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 | 4 | 5 | 2 | 1 | 1 |
ÖÇ 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 | 5 | 3 | 1 | ||
ÖÇ 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 1 | 1 | 3 | 4 | 4 | 2 | |
ÖÇ 5 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 1 | 3 | 4 | 3 | 1 |